Kompendium wiedzy

Jak komfortowo zwrócić towar do sklepu?

redakcja Kurier Info
Czerwiec 14 2017

zwrot towaru do sklepu druk

Przynajmniej raz na jakiś czas każdy z nas decyduje się na zakup, którego później przychodzi mu żałować. Może być to piękna sukienka, która na zdjęciu prezentowała się znakomicie, w rzeczywistości jednak pozostawiała wiele do życzenia, o rozmiar za małe buty, a nawet drogi sprzęt multimedialny, który okazał się zupełnie niepotrzebny. Zwroty towarów są najpopularniejsze po świętach, jest to bowiem najprostszy, a jednocześnie najskuteczniejszy sposób na pozbycie się niechcianych prezentów.

Warto zatem wiedzieć, że choć mamy prawo zwrócić niemal każdy zakupiony towar, nie możemy liczyć na to, że jego sprzedawca pokryje również te koszty, które wiążą się z samą przesyłką i jej nadaniem. Warto zresztą poznać bardziej szczegółowe przepisy, a potem korzystać z nich świadomie, bez obaw o nieprzyjemne niespodzianki. Jeśli zwracamy towar do sklepu, sprzedawca odda nam jedynie jego równowartość.

Sam koszt doręczenia nie jest jednak brany przez niego pod uwagę, a tym samym jest uzależniony jedynie od nas i naszych potrzeb. Oczywiście, ten ostatni możemy zminimalizować, jedynie od nas zależy bowiem to, z jakiej firmy kurierskiej będziemy korzystali. Tu najlepszym rozwiązaniem jest opcja najtańsza i nawet, jeśli sprzedawca jest związany z jakimś innym podmiotem, nie ma prawa sugerować nam jakiegokolwiek innego rozwiązania. Tu warto wspomnieć również o artykule 33 ustawy o prawach konsumenta, ta bowiem przewiduje, że kupujący, który wybrał inny niż najtańszy sposób doręczenia przesyłki, nie ma prawa oczekiwać od przedsiębiorcy, że będzie on pokrywał wspomniany koszt. Już choćby dlatego tak często ignorowany wybór firmy kurierskiej ma tak duże znaczenie nie tylko podczas zakupu towaru, ale i w trakcie jego zwrotu.

Tu warto pamiętać i o tym, że przesyłka musi być zabezpieczona we właściwy sposób, sam zwracany towar nie może mieć zaś uszkodzeń. W innym wypadku sprzedawca ma podstawy do tego, aby odmówić przyjęcia zwrotu. Może też zrzucić na kupującego obowiązek udowodnienia, że do szkody doszło podczas transportu, a nie jeszcze na etapie wcześniejszego użytkowania. Jeśli więc zastanawiamy się nad tym, jak zwrócić towar niewielkim kosztem, powinniśmy przyjrzeć się ofertom różnych firm kurierskich świadczących tego rodzaju usługi. Analiza rynku może być naprawdę pouczająca, okazuje się bowiem, że firm takich jest znacznie więcej niż moglibyśmy się tego spodziewać, a nawet niż tych, które są najpopularniejsze. Już choćby dlatego warto korzystać z dodatkowych mechanizmów ułatwiających wyszukiwanie takich, jak choćby porównywarka pozwalająca na znalezienie kuriera.

Udostępnij